Artikler Om wawawomb Encyklopædi Kontakt
App

10 gode råd til at bedre din fertilitet, mand!

Danske mænds sædkvalitet har aldrig været lavere, og forskere arbejder på livet løs for at kortlægge hvorfor, vi især i den vestlige verden oplever denne tendens. Hvad kan du selv gøre?

Skrevet af:

Cathrine Widunok Wichmand

Viden om

30. januar - 2021

På wawawomb dykker vi ned i nogle af de svære områder og gøre dem lidt mere forståelige.

Uanset om det er dig som mand eller din kæreste, som får diagnosen som er årsag til, at I skal i fertilitetsbehandling, så er det kvinden, der skal i behandling, tage medicinen og gennemgå inseminering eller ægudtagninger.

Er det frustrerende at stå på sidelinjen? Så er der faktisk ting, du kan gøre for at bedre din sædkvalitet og også forebygge. Her kommer de bedste råd til, hvordan du passer på din fertilitet, mand!

1. Gå i gang tidligere

I dag bliver hver femte mand ikke far, og 3-4 % af dem menes at være selvvalgt. Men for resten af dem er det en ulykkelighed og ikke selvvalgt. Mænds sædkvalitet er ikke den samme hele livet igennem, faktisk falder sædcellernes bevægelighed og volumen allerede fra 20-års alderen, og fra ca. 40-45 år vil sædkvaliteten dale lidt mere markant. Det kunne måske få dig til at tænke, at du har rigeligt tid. Men den partner du vil skulle lave barnet med, fx en kæreste eller ægtefælle - hendes fertilitet daler kraftigt fra 30 år og endnu mere fra 35 år. Det er altså 10-15 år før dig. Og dét skal med i dine beregninger for, hvornår det passer dig at blive far, for det bliver jeres bliver begges udfordring, når det pludselig ikke kan lykkes. SÅ: Kom igang tidligere, så der også stadig er hjælp at hente, hvis det ikke lykkes.

Vidste du at...?

Mænds sædceller dør ved varmegrader

over 38 (fx ved feber). Til gengæld

reproducerer de sig selv og er klar

igen efter tre måneder

2. Spar på varmen!

Sædceller kan ikke lide varme. Det er derfor de hænger derude, uden for kroppen, i pungen, som hæver og sænker sig for at akklimatisere løbende. Det betyder løse boksershorts, undgå for stramme bukser, drop sædevarmen i bilen. Men det betyder faktisk også, at du skal passe på vægten - jo mere maveskind og fylde på lårene, jo varmere kan der blive dernede og undgå at blive syg, hvis du kan. Feber kan forårsage forbigående infertilitet, da høj feber vil slå sædcellerne ihjel. Faktisk har sædceller det bedst ved 34 grader. Men bare rolig - der kommer nye til hver 3. måned.

3. Anabolske steroider

Du vil gerne være en stor mand - så vent til du står med dit barn i armene. Det gør dig helt høj og bredskuldret, det garanterer vi. Men hvis du tager anabolske steroider, så hæmmer det din fertilitet. De har nemlig en negativ effekt ikke bare på sædkvaliteten men også på niveauet af testosteron i kroppen.

4. Rygning

Du ved det godt. Rygning dræber - også din fertilitet, sådan groft sagt. Rygning øger nemlig DNA-fragmenteringen på sædcellerne, og er du storryger, har du derfor 50 % mindre sandsynlighed for at gøre din kæreste gravid. Hvis du til gengæld stopper med at ryge, så vil DNA-brudene bedres og DNA-fragmenteringen vil mindskes.

En anden vigtig pointe er din partner; hvis mor ryger, når barnet ligger i maven, så kan det øge risikoen for at barnet får en dårlig sædkvalitet på sigt.

5. Drop cannabis

Måske har du en opfattelse af, at cannabis ikke er ligeså skadeligt som tobak - men cannabis sløver. Og det er ikke kun dig og dit hoved. Det er også svømmerne nede i din pung. Cannabis sløver sædcellernes svømmeevne og nedsætter dit testosteronniveau og begge dele skal være velfungerende, for at være fertil. Og du kan faktisk spore Cannabis i en sædprøve i op til tre måneder efter indtagelse.

6. Skær ned for alkoholen

Danskere har på det nærmeste verdensrekord i alkoholindtag - og vi er også blandt dem med laveste sædkvalitet på verdensplan. Selv om de to ting ikke som sådan hænger sammen, 1:1, så er det to kedelige rekorder at have. Alkohol er faktisk sædcellernes ærkefjende. Alkohol påvirker antallet af sædceller og deres fart - så ligesom cannabis; rusmidler sløver. Ikke kun krop og hoved. Og selv om hovedet måske kræver et døgn eller to til at komme sig oven på tømmermænd, så har sædcellerne en karenstid på ca. tre måneder. Har du givet den en over nakken - og sædcellerne med - så kan du blive sat ud af “gamet” i tre måneder. Hvor meget må du så drikke, mens du prøver at gøre din partner gravid? Så lidt som muligt.

Vidste du at...?

Forskere har set forringet sædkvalitet

allerede ved fem ugentlige genstande

7. Beskyt dig mod klamydia - for livet

Du har uden tvivl hørt det som ung; beskyt dig mod seksuelt overførte sygdomme, husk kondomet! Men vidste du, at klamydiabakterien Chlamydia Trachomatis kan forårsage en betændelse i bitestiklen? Betændelsestilstanden medføre, at din sædleder lukkes, og så kan sædcellerne ikke passere. Og det kan betyde, at du ikke kan gøre en partner gravid.

8. Varieret, sund livsstil

Du er, hvad du spiser. Og det er din sædkvalitet også. Ligesom du vil tænke over din kost, hvis du skal løbe et maraton og have en krop, der kan præstere, så skal du også tænke over, hvad du spiser, når din krop skal præstere sit yderste; at lave et barn. Det kan godt være at selve ydelsen; en tur i dynerne eller på klinikken, ikke er at sammenligne med et maraton hvad angår fysisk anstrengelse, men tænk over al den finmekanik, som din krop sørger for at fungerer, hver dag, for at kunne levere den halve byggesten til et menneske. Det er vildt, ikke? Og på den måde en ret stor anstrengelse; et halvt menneske. Så selvfølgelig skal du tænke over, hvad du spiser. Spis efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger; sundt, varieret, ikke for mange sukkerholdige madvarer men gerne masser af grønt og groft.

9. Undgå hormonforstyrrende stoffer

Tænker du over, hvad du smører på huden? Hvilke produkter du omgiver dig med? Ellers er det på tide. Et af de områder, som man arbejder meget på at kortlægge, det er de hormonforstyrrende stoffers indvirken på fertiliteten. Man mistænker dem nemlig som en væsentlig faktor for, hvordan vi især i de velstillede lande har en forholdsvis nedsat sædkvalitet, som er dalet de sidste 70 år - siden industrialiseringen for alvor satte ind i vores del af verden. Vores hverdag er fyldt med ftalater (blødgører plast), bisphenol A (som bl.a. er i mange madvarebeholdere), parabener (konserverer mad og skønhedsprodukter), UV-filtre i solcreme osv. osv. En ting er hvordan de i sig selv opfører sig overfor kroppen, men noget man ser mere og mere på er cocktaileffekten; når vi både får det ene og det andet og de derved kan opføre sig på nye måder i samspil med hinanden.

De mistænkes alle for at påvirke din sædkvalitet. Så gør hvad du kan for at undgå dem. Brug Svanemærkede produkter i hjemmet og på kroppen, opbevar din mad i glasbeholdere og undgå plast i hjemmet, hvor du kan, og spis økologisk. 

10. Husk din vitaminpille

Det vigtigste er, at du får dyrket motion, spist sundt og varieret og skærer ned for rusmidlerne. Men en ekstra lille ting; kosttilskud. Her skal du først og fremmest rådføre dig med din egen læge. Men hvis vi taler om antioxidanter effekter, som kan påvirke sædkvaliteten, så kan mange kosttilskud have en effekt. Forskning viser fx at zink, fiskeolie og D-vitamin påvirker sædkvaliteten i en positiv retning - men tal med din læge, før du bruger en formue i din helsebiks.

Har du et emne, du gerne vil vide mere om? Så skriv til os på kontakt@wawawomb.dk

Har du også lyst til at læse...?

Interview

Adam Wichmand: "Jeg føler ikke, at det gør mig til mindre mand"

Adam brugte sine 20'ere på at få sig en uddannelse. Og det var først, da han nåede op i 30'erne og var klar til at få børn, at han blev konfronteret med sin fertilitet.

30. januar - 2021