Artikler Om wawawomb Encyklopædi Kontakt
App

Ernæringsekspert: Kan jeg spise mig gravid?

Det ville være dejlig nemt, men du kan selvfølgelig ikke spise dig gravid. Der er en lang række kropslige og mentale faktorer, som spiller ind på en graviditet, og her kan kosten også spille en rolle.

Skrevet af:

Pia Andreassen

Viden om fertilitet

17. februar - 2021

Hos wawawomb har vi valgt de dygtigste fagpersoner indenfor deres felt til at gøre dig og os klogere på kroppen, psyken og relationerne.

Ernærings og Sundhedsekspert Pia Andreassen forklarer os, hvordan kost og ernæring kan have en effekt på fertiliteten og hvad du selv kan tænke over.

Hvis jeg skal sige det helt kort: Stabilt blodsukker er vigtigt for en velfungerende krop.

Din krop er som udgangspunkt dygtig til at regulere niveauet af glukose (sukker) i blodet ved hjælp af forskellige hormoner.

Din hormonbalance trives ikke med et forhøjet niveau af insulin, for det kan betyde menstruationsforstyrrelser og nedsat fertilitet. Altså, når blodsukkeret stiger, så stiger insulinen. Derfor er det vigtigt at leve (og spise) på en måde, som provokerer blodsukkeret mindst muligt. Det vil sige at leve (og spise) på en måde, hvor blodsukkeret er stabilt. Det er ikke fordi, at dit blodsukker er en lille, skrøbelig størrelse, men blodsukkeret bliver påvirket af, hvad du indtager.

Så hvordan holder jeg så mit blodsukker stabilt?

Ofte vil en kombination af sund og varieret kost og moderat motion give en god effekt i forhold til at holde blodsukkeret stabilt. Et godt udgangspunkt for at spise sundt og varieret er at følge de officielle kostråd, som er gengivet her:

  • Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  • Spis flere grønsager og frugter
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  • Spis mad med fuldkorn
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  • Spis mindre af det søde, salte og fede
  • Sluk tørsten i vand

Har du problemer med et svingende blodsukker eller overvægt kan det være hensigtsmæssigt at undgå sukker, hvidt brød, ris og pasta. Spis i stedet en afbalanceret kost med fokus på grove grønsager, vegetabilsk fedt og magre proteiner.

De mest almene retningslinjer

Hvis jeg skal ridse linjerne lidt op, som kan hjælpe dig, så ser det således ud:

Skær ned eller drop stimulanser

Rygning, alkohol og koffein påvirker din fertilitet i negativ retning. Derfor bør du nedsætte forbruget af alkohol og kaffe og helt undgå tobak.

Et godt råd er meget lidt eller slet ingen alkohol. Undersøgelser viser, at det tager længere tid at blive gravid, hvis du indtager alkohol.

Jo mere koffein, jo længere tid tager det at blive gravid. Man siger maximalt 300 mg koffein dagligt. Det svarer ca. til tre kopper kaffe). Dog er det vigtigt tage med, at der også er koffein i te, cola, chokolade og energidrikke, hvis du holder af den slags.

Noget få tænker over er, at rygning kan skade kvaliteten af æggene i æggestokken. Rygning påfører celler oxidativt stress, og du mister dine æg hurtigere og kan gå tidligere i overgangsalderen.

Begræns uønsket kemi og vælg rene fødevarer

Når du tænker over din kost, er det ikke kun sammensætningen af dine måltider, der er vigtig. Fødevarekvaliteten spiller også en vigtig rolle. En god fingerregel er, at maden skal være så lidt forarbejdet som overhovedet mulig, for at vi får de næringsstoffer, vi har brug for.

En anden ting er, at valget bør falde på ”rene” fødevarer. Ja, og hvad betyder ’rene’ fødevarer? Nu bliver det måske lidt mere komplekst.

Hav cocktaileffekten i baghovedet

Det er meget at bede os om som individer at have viden om cocktaileffekten. I virkeligheden ved man generelt set ikke særligt meget om den såkaldte cocktaileffekt. Men hvis jeg skal beskrive, hvad den dækker over, så er det summen af den kemi, vi udsættes for.

Vores fødevarer kan indeholde pesticider (sprøjtemidler) fra produktionen. Disse sprøjtemidler bruges blandt andet til at bekæmpe ukrudt og skadedyr, og der findes grænseværdier for pesticider, som skal sørge for, at de er sikre for os at indtage. Men når man så fx både udsættes for pesticider og andre stoffer, anden kemi, i vores hverdag - ikke bare i mad vi spiser, men i for eksempel tandpasta, cremer, shampoo, rengøringsmidler, møbler osv., ja, så kan den samlede sum, altså den blandede cocktail, være hormonforstyrrende.

Et godt råd er derfor, at vælge økologiske fødevarer for at reducere påvirkning af hormonsystemet og vælg Svanemærkede rengøringsmidler, cremer osv. Den er lidt sværere med møbler i dit hjem, som kan afgive kemi i rummet. Men sørg for at lufte ud i hjemmet to-tre gange om dagen, i hvert fald morgen og aften, gerne med gennemtræk i ti minutter ad gangen.

Vælg din fisk nøje

Selv om det anbefales at spise fisk flere gange om ugen, bør du helt undgå store rovfisk (og her mener jeg: helleflynder, sandart, gedde, aborre, haj og tun).

Du må også gerne begrænse dåsetun og østersølaks, da de kan have et højt indhold af kviksølv. Det bliver anbefalet højst at spise én almindelig dåse tun om ugen og ikke dåser med hvid tun. Spis højst 125 g østersølaks om måneden, da det har et højt dioxinindhold. Torskelever bør du helt holde dig fra på grund af forhøjede dioxin og PCD-værdier.

Bør jeg supplere min kost ved at tage kosttilskud?

Husk! Mad er simpelthen den bedste kilde til at få de næringsstoffer, du har brug for. Til tider kan det dog være svært selv med en sund og varieret kost, at få vitaminer og mineraler i de rette mængder, fx om vinteren hvor vi typisk får spist lidt færre friske grøntsager. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen dig, der gerne vil være gravid, at tage følgende kosttilskud:

  • Folsyre 400 mikrogram dagligt fra du overvejer at blive gravid og til 12 uger ind i graviditeten. Folsyre nedsætter risiko for, at barnet bliver født med misdannelser i hjernen, kraniet og rygmarven.
  • Ligeledes anbefales det at tage 10 mikrogram D-vitamin dagligt, fra når du prøver på at blive gravid og hele graviditeten igennem. D-vitamin styrker immunforsvaret og har betydning for din livmoderslimhinde. Lavt niveau D-vitamin øger risiko for abort.

Har du et emne, du gerne vil vide mere om? Så skriv til os på kontakt@wawawomb.dk

Referencer:
Sundhed.dk
Altomkost.dk
kemi.taenk.dk
Fødevarestyrelsen.dk

Har du også lyst til at læse...?

Mænd i behandling

Lægen: Hvilke livsstilfaktorer påvirker min fertilitet som mand?

Granatæblekerner, nul stramme underbukser og ingen sædevarme. Påstandene er mange omkring, hvad der kan skade sædkvaliteten, men hvad er egentlig fakta?

22. januar - 2021