Artikler Om wawawomb Encyklopædi Kontakt
App

Lægen: Hvilke livsstilfaktorer påvirker min fertilitet som mand?

Granatæblekerner, nul stramme underbukser og ingen sædevarme. Påstandene er mange omkring, hvad der kan skade sædkvaliteten, men hvad er egentlig fakta?

Skrevet af:

Marte Saupstad, Læger Formidler

Ekspert

22. januar - 2021

Hos wawawomb har vi valgt de dygtigste fagpersoner indenfor deres felt til at gøre dig og os klogere på kroppen, psyken og relationerne.

Læge Marte Saupstad fra Læger Formidler er Phd-studerende ved Fertilitetsklinikken på Rigshospitalet, hvor hun forsker i optimering brug af progesteron og timing i frysebehandling.

Du har sikkert hørt dem - måske fra din partner? Måske dine venner. De helt gængse påstande, som både patienter og læger stadig møder i fertilitetsverdenen. Der findes utallige studier, der undersøger alt fra sammenhængen mellem dårlig sædkvalitet og for små underbukser til solcremens indvirkning på fertilitet, og der kommer stadig nye studier til.

Vidste du at...?

Antallet af sædceller i europæiske

og amerikanske mænds sædprøver

er halveret fra midten af 1970'erne

og frem til 2011.

Men i dag skal vi skille skidt fra kanel. I dag begrænser vi os til at fortælle dig om nogle af de livsstilsfaktorer, vi hyppigst beskæftiger os med som læger. Det er dog vigtig at notere, at de faktorer, som berøres lige her, sjældent alene kan forklare nedsat sædkvalitet. De kan til gengæld være brikker i et større puslespil, som bidrager til at påvirke sædkvaliteten.

1. Vægt og BMI

Både for kvinder og mænd kan lav (<18.5) og høj (>25) BMI være med til at påvirke deres frugtbarhed, og for mænd kan begge dele være med til at nedsætte sædkvalitet. Dette har man påvist i en lang række studier og opsummeret i flere store meta-analyser.
Af den grund anbefaler vi, at mænd, der planlægger graviditet, bestræber sig på at opretholde en sund livsstil og vægt.

2. Tobak og cannabis

Det er ikke kun dig, der bliver sløvere - det gør dine sæd også. Tobaksrygning og specielt forbrug af cannabis/marihuana kan nedsætte sædkvalitet hos mænd. Rygning kan medføre ophobning af skadelige stoffer i sædcellerne (oksidativt stress) samt lave skade på sædcellernes arvestof. Skader på sædcellernes arvestof kan videre øge risikoen for spontan abort og for enkelte sygdomme hos børnene.

Det er derfor med god grund, at vi anbefaler rygestop til mænd, der planlægger graviditet. Det er ikke kun godt for fertiliteten, men også for kroppen og for de børn, som undfanges.

3. Koffein

Det sorte guld - men ikke nødvendigvis for dine sædceller. Der er nemlig gennemført flere studier på sammenhængen mellem indtag af kaffe, mandlig fertilitet i forbindelse med opnåelse af graviditet (fekunditet) samt på selve sædkvalitet.

Studierne er ikke entydige, men der er per dags dato ikke tilstrækkelig data på området til decideret at fraråde indtag af kaffe hos mænd, som sammen med en partner har et graviditetsønske. Der er dog flere studier, der tyder på, at et stort indtag af kaffe (mere end 3 kopper/dag) kan have en negativ effekt på opnåelse af graviditet.

4. Varmt skød

Varme er rart, ikke? Så det må også være godt, tænker du måske? Faktisk er mænd indrettet således og så smart, at sædcellerne befinder sig i testiklerne udenfor torso. Det gør de, fordi testiklerne arbejder bedst, hvis de får lov til at holde en temperatur, der er ca. 1 grad celsius lavere end kroppens kernetemperatur.

Vidste du at...?

Den eneste erhvervskategori,

som er associeret med påvist lavere

sædkvalitet er transportsektoren.

Kombinationen af stillesiddende

arbejde og brug af sædevarme

mistænkes som årsag

Det betyder også, at aktiviteter og vaner som stillesiddende arbejde, sædevarme, professionel cykling, stramme underbukser med mere, som medfører opvarmning af skrotum over lang tid, kan være med til at nedsætte sædkvaliteten hos mænd. Tilsvarende vil sygdomme, der giver feber, også kunne være med til at nedsætte sædkvalitet.

5· Alkohol

Flere studier har undersøgt sammenhængen mellem mænds indtag af alkohol og muligheden for at opnå en graviditet med sin partner.
Der er på nuværende tidspunkt, intet som tyder på, at et indtag på mindre end fjorten genstande per uge skulle være skadeligt for graviditetschancen. Det er altså niveauet, du skal holde dig under. Det er i øvrigt også i tråd med Sundhedsstyrelsens generelle anbefalinger.

... Sidder du med dårlig samvittighed?

Det skal du ikke. Vi er alle mennesker, og du er nok ikke den eneste, der indtog 100 bajere, røg lidt for mange cigaretter i køkkenet og lå på sofaen dagen efter årets julefrokost.

Som præciseret i indledningen er det sjældent en enkelt aktivitet, eller sågar en enkelt bytur, der alene kan forklare nedsat sædkvalitet.
Og hvis uheldet skulle være ude og du har ligget med influenza i juleferien, ved du så, hvad opturen er? Mænd laver nye sædceller hele tiden, og efter tre måneder vil dine sædceller være skiftet ud med et nyt parti. Tilsvarende vil effekten af en positiv livsstilsændring kunne give udslag på din sædkvalitet efter tre måneder.

Så vil du skabe en ændring, så er der ret hurtig fuld effekt - det er da motiverende!

Læger Formidler garanterer kun rigtigheden, evidensen og det faglige belæg i artikler de selv har skrevet. Du kan læse mere om dem her.

Har du et emne, du gerne vil vide mere om? Så skriv til os på kontakt@wawawomb.dk

Referencer:
Sermondade et al. 2013
Vaziri et al. 2011, Figa-Talamanca et al. 1996

Vil du blive klogere på sædceller?

Interview

Adam Wichmand: "Jeg føler ikke, at det gør mig til mindre mand"

Adam brugte sine 20'ere på at få sig en uddannelse. Og det var først, da han nåede op i 30'erne og var klar til at få børn, at han blev konfronteret med sin fertilitet.

30. januar - 2021